Velkommen til Kryds.dk – din genvej til bedre krydsordshjælp. I denne artikel har vi samlet hele 100 forskellige løsningsforslag til krydsordsledetråden “Legetøj”. Uanset om du sidder fast på et enkelt felt eller vil udvide dit repertoire af mulige svar, får du her et bredt udvalg af bud, der dækker både almindelige og mindre oplagte ord.
Legetøj er et populært krydsordsord, fordi det favner mange forskellige genrer: fra klassikere som dukker og biler til spil, hobbyudstyr og moderne elektroniske dimser. Det giver ofte gode krydsordskombinationer, fordi der findes mange synonymer, mærkenavne og sammensætninger, som passer i forskellige ordlængder. Desuden bruges ordet både i sin bogstavelige betydning og i billedlige vendinger, hvilket gør det ekstra hyppigt i gåder og ordspil.
For hvert af de 100 løsningsforslag har vi lavet en kort beskrivelse, så du ikke blot får et navn, men også en forklaring på betydningen, oprindelsen eller anvendelsen. Målet er, at du ikke bare løser krydsordet – men også udvider dit ordforråd og bliver lidt klogere på de ord, krydsordene ofte benytter.
Brug listen som tjekliste når du sidder med en svær opgave: kig efter mulige varianter, overvej både ental og flertal, og tænk på konkrete mærker og typer. God fornøjelse – og held og lykke med næste krydsord!
Legetøj Krydsord på 3 bogstaver
Et enkelt ord med 3 bogstaver er velegnet til ledetråden ‘Legetøj’.
| Ord | Beskrivelse |
|---|---|
| Uno | Farverigt kortspil med skiftevis, træk to og stop-kort, der skaber hurtig spænding. UNO er let at lære, svært at lægge fra sig, og giver plads til drilleri, timing og små taktiske overvejelser. |
Legetøj Krydsord på 4 bogstaver
Vi har fundet 7 ord med 4 bogstaver til dit krydsord med ‘Legetøj’.
| Ord | Beskrivelse |
|---|---|
| Bold | Universelt legetøj til kast, spark, rul og fang, fra stueleg til sport og strand. Bolde skaber samvær, bevægelse og simple regler, og er en grundsten i både fri leg og organiserede aktiviteter. |
| Jojo | Klassisk snorlegetøj, der går op og ned med rytme og teknik. Jojoen belønner øvelse og finesse med tricks, og bruges figurativt om bevægelser eller processer, der pendler frem og tilbage mellem to tilstande. |
| Kubb | Udendørs kastesport med træklodser, hvor kongen til sidst væltes for sejr. Kubb kombinerer præcision, strategi og social hygge på græs, og er nem at lære og svært at mestre i vind og vejr. |
| Lego | Modulære plastikklodser, der kan samles i næsten uendelige kombinationer og styrker fantasi, rumforståelse og finmotorik. I overført betydning bruges LEGO om projekter eller systemer, der kan bygges om og tilpasses som fleksible byggesten. |
| Ludo | Familiespil om at føre brikker i mål ved terningkast, med skub og spænding. Ludo er enkelt, dramatisk og socialt, og lærer børn om regler, ventetid, tab, triumf og glæden ved at spille sammen. |
| Skak | Strategispil på 64 felter, hvor logik, forudseenhed og mønstergenkendelse er afgørende. Skak udvikler koncentration og planlægning, og bruges som metafor for komplekse beslutninger og taktiske manøvrer i livet. |
| Xbox | Microsofts konsol med fokus på onlinefunktioner, abonnementer og brede spilbiblioteker. Xbox er samlingspunkt for spil, film og musik, og fungerer som digitalt legetøj for både afslapning og konkurrence. |
Legetøj Krydsord på 5 bogstaver
Til ledetråden ‘Legetøj’ fandt vi 8 passende ord på 5 bogstaver.
| Ord | Beskrivelse |
|---|---|
| Bamse | Blødt tøjdyr, ofte en bjørn, der giver tryghed, selskab og trøst. Bamsen er en klassiker i barndommen og fungerer både som ven i legen og en følelsesmæssig støttefigur i nye eller udfordrende situationer. |
| Drage | Flyvende legetøj i snor, der danses i vinden på åbne pladser og strande. Drager forener natur og teknik, og lærer børn om vindretninger, tålmodighed og belønningen ved at få noget til at lette. |
| Drone | Fjernstyret quadcopter med kamera, der kombinerer flyvning, teknik og optagelser. Droner bruges som hobby og omtales i overført betydning som voksnes legetøj, der giver nye perspektiver og kræver ansvarlig styring. |
| Dukke | Legefigur der repræsenterer et menneske, ofte brugt til omsorgsleg og social træning. Dukker hjælper børn med at bearbejde følelser og situationer fra hverdagen, og kan fungere som medie for fortællinger og empatiske øvelser. |
| Duplo | Store byggeklodser til små hænder, kompatible med LEGO, som gør det let og sikkert for mindre børn at bygge og udforske. Duplo introducerer konstruktionsleg tidligt og kan ses som barnets første skridt ind i en større byggeverden. |
| Gåbil | Lille køretøj, der drives med fødderne, og træner balance og benstyrke. Gåbiler løsner bevægelse indendørs og udendørs, og giver børn en tidlig fornemmelse af retning, fart og manøvrering. |
| Kazoo | Lille blæseinstrument, der forvandler summen til vibrerende lyd, let og sjovt. Kazoo sænker barrieren for musikalsk leg, og skaber grin og improvisation uden teknik, perfekt til fællessang og sjov. |
| Yatzy | Klassisk terningspil, hvor kombinationer noteres på blok, og sandsynlighed møder taktik. Yatzy samler generationer om bordet, og fungerer som indføring i statistik, beslutninger og risikostyring i uformel ramme. |
Legetøj Krydsord 6 bogstaver
Følgende 9 ord med 6 bogstaver kan bruges i dit krydsord med ‘Legetøj’.
| Ord | Beskrivelse |
|---|---|
| Ballon | Oppustelig gummibold, der kan kastes, pyntes eller formes, og skaber festlig stemning. Balloner giver sanselig leg med lethed og luft, og bruges også som symbol på håb, fejring og skrøbelig glæde. |
| Domino | Brikker med prikker, der matches efter tal og lægges i kæder. Domino er strategi og held i balance, og bruges også til spektakulære kædereaktioner, hvor det visuelle resultat er en del af legen. |
| Gadget | Lille teknisk dims med sjove eller smarte funktioner, fra droner til actionkameraer. Gadget er et nøgleord i overført betydning for nyt legetøj til voksne, der tilfredsstiller nysgerrighed og opfindertrang. |
| Kroket | Spil med køller og buer, hvor træk planlægges og slag rettes med omhu. Kroket forener afslappet taktisk leg og udendørs samvær, og lærer børn at tænke flere slag frem i en bane. |
| Memory | Vendespil, hvor identiske billeder skal findes i par, og hukommelsen udfordres. Memory styrker koncentration, mønstergenkendelse og tålmodighed, og kan tilpasses med temaer, der engagerer og motiverer forskellige aldersgrupper. |
| Mikado | Stave, der slippes i en bunke, og plukkes uden at forstyrre resten. Mikado træner ro, koncentration og motorik, og fungerer som social hjernegåde, hvor tålmodighed belønnes og dristige træk straffes. |
| Slinky | Fjederlegetøj, der kan gå ned ad trapper og bølge i hænderne. Slinky kombinerer fysik og fascination, og bruges som stresslegetøj, der giver taktil stimuli og visuel ro gennem gentagne, rytmiske bevægelser. |
| Tromme | Slaginstrument fra legetrommer til små sæt, der inviterer til rytmer og energi. Trommer udvikler timing, koordination og udtrykskraft, og kan bruges terapeutisk som kanal for følelser og bevægelse. |
| Tøjdyr | Bløde dyrefigurer af stof i mange størrelser og udtryk, velegnet til kram, leg og fantasi. Tøjdyr skaber tryghed, inviterer til rolige historier, og kan bruges pædagogisk til at tale om dyr og følelser. |
Legetøj Krydsord på 7 bogstaver
Vi fandt 10 ord med 7 bogstaver, som matcher ‘Legetøj’.
| Ord | Beskrivelse |
|---|---|
| Bilbane | Elektrisk racerbane med to spor, håndkontroller og hurtige biler, der dyster om tid. Bilbaner udvikler reaktioner og strategi, og skaber intens, social konkurrence i stuen med pitstops og justeringer. |
| Diabolo | Snorejonglering med to pinde og en spole, der kastes og fanges i luften. Diabolo udfordrer timing, balance og mod, og inviterer til shows, tricks og færdighedsudvikling gennem målrettet øvelse. |
| Frisbee | Flyvende skive til kast og fang, som inviterer til leg i parker og på stranden. Frisbee kombinerer teknik og bevægelse, og findes i sportsvarianter med regler og holdspil, der bygger samarbejde og strategi. |
| Kemisæt | Eksperimentkasse med sikre reagenser og udstyr, der demonstrerer reaktioner og farver. Kemisæt gør naturfag håndgribeligt, styrker hypothese og observation, og bygger bro mellem leg, læring og wow-oplevelser. |
| Kendama | Japansk færdighedslegetøj med yderkopper og kugle på snor, der fanges i præcise bevægelser. Kendama træner fokus, gentagelse og motorik, og fungerer som social leg, hvor man deler tricks og progression. |
| Kæphest | En pind med hestehoved, der inviterer til aktiv rolleleg og fantasifulde ridt. Kæphesten er enkel, men energisk, og bruges i dag også som sportsgren, hvor børn udvikler balance, kreativitet og koreografi. |
| Lægesæt | Legesæt med stetoskop, sprøjte og termometer, der hjælper børn med at bearbejde lægebesøg og omsorg. Giver tryghed gennem viden og imitation, og træner empati, sprog og forståelse for krop og sundhed. |
| Matador | Klassisk dansk brætspil om ejendomme, leje og handel, der samler familier i timevis. Matador er også en tyrefægter og navnet på en tv-serie, hvilket gør ordet flerbetydeligt og særlig velegnet til krydsord. |
| Meccano | Metalsæt med huller, skruer og bjælker til at bygge maskiner og konstruktioner. Meccano træner ingeniørforståelse, finmotorik og kreativ problemløsning, og bygger bro mellem leg og teknisk opfindsomhed. |
| Xylofon | Slaginstrument med farvede stave, der giver klare toner ved lette slag. Xylofonen fremmer rytme, motorik og lydopdagelse, og skaber glæde ved enkel musikalsk udforskning i børnehøjde. |
Legetøj Krydsord på 8 bogstaver
Disse 11 ord på 8 bogstaver opfylder krydsord-ledetråden ‘Legetøj’.
| Ord | Beskrivelse |
|---|---|
| Brio-tog | Klassiske trætog med skinner, drevne af fantasi og magnetkoblinger, der opfordrer til konstruktion og fortælling. BRIO-tog er tidløse, holdbare og lærer børn om årsag-virkning, planlægning og rumlig organisering i banebyggeri. |
| Dukkehus | Miniaturehus med værelser og møbler, der skaber ramme for historiefortælling og kreative scener. Dukkehuset træner finmotorik og fantasi, og kan fungere som scene til sociale og kulturelle narrativer i børnehøjde. |
| Lyssværd | Blinkende plastiksværd inspireret af science fiction, brugt til rollespil og kampscener. Lyssværdet er både ikonisk rekvisit og sikker actionleg, og fungerer figurativt som symbol på fantasifuld kamp mellem godt og ondt. |
| Løbehjul | Køretøj med to hjul og platform, der skubbes frem med ét ben. Løbehjul træner balance, koordination og fartfornemmelse, og bruges både til transport og leg i byrum og parker. |
| Marionet | Dukketeaterfigur styret med snore, der kræver koordination og finmotorik. Marionetter åbner for kunstnerisk leg, storytelling og teater, og giver børn mulighed for at eksperimentere med timing, karakterer og visuel kommunikation. |
| Modeltog | Skalerede tog og baner, ofte med landskaber, lys og lyd, der inviterer til fordybelse. Modeltog er både legetøj og hobby, hvor planlægning, håndværk og ingeniørerfaring mødes i små verdener på skinner. |
| Papirfly | Foldet ark, der flyver med overraskende rækkevidde og kræver præcision i design. Papirfly kombinerer kreativitet og fysik, og bruges som hurtig, improviseret leg eller konkurrence i klasseværelser og kontorer. |
| Partners | Dansk brætspil, hvor kortstyring og samarbejde leder brikker i mål. Partners kræver kommunikationsforståelse og tålmodighed, og belønner hold, der læser hinandens signaler, timing og prioriteringer rigtigt. |
| Petanque | Kuglespil i grus, hvor stålkugler placeres tæt på grisen med teknik og føling. Petanque er socialt, taktisk og roligt, og danner fællesskaber på tværs af alder og tempo i parker og gårde. |
| Ringspil | Kasteleg med ringe mod pinde, der træner præcision, afstandsbedømmelse og koncentration. Ringspil er lettilgængeligt, transportabelt og hyggeligt, og passer til både strand, have og stue som stille konkurrence. |
| Speedbåd | Hurtig båd til fritid og adrenalinfyldte ture på vandet, som kaldes voksent legetøj. Speedbåde repræsenterer frihed og fart, og bruges metaforisk om investeringer i ren fornøjelse. |
Legetøj Krydsord 9 bogstaver
Disse 16 ord på 9 bogstaver opfylder krydsord-ledetråden ‘Legetøj’.
| Ord | Beskrivelse |
|---|---|
| Babydukke | Dukke med babyudtryk, ofte med tilbehør som sut og flaske, der inviterer til omsorgs- og forældrerolleleg. Hjælper børn med at forstå pleje, ansvar og daglige rutiner gennem efterligning af kendte handlinger. |
| Bondegård | Legesæt med dyr, stald og hegn, der inviterer til historier om landliv og pasning. Børn lærer om dyrearter, rutiner og årsrytmer, mens legens scener giver plads til omsorg, ansvar og naturforståelse. |
| Boomerang | Kasteligt objekt, der vendes tilbage med den rette teknik, og fascinerer med aerodynamik. Boomerangen belønner øvelse og præcision, og fungerer som symbol på ting, der vender tilbage, også i metaforisk forstand. |
| Dukkevogn | Lille vogn til at trille dukker i, som opmuntrer til rolleleg og imitation af voksenadfærd. Den kombinerer motorik og omsorgsleg, og ledsager ofte barnet udendørs på ture, hvor imaginære familier følges ad. |
| Gaming-pc | Kraftig computer til spil, ofte med RGB-lys og opgraderbare dele, der udtrykker personlighed. Gaming-pc’er omtales ofte som voksent legetøj, der kombinerer performance, teknik og æstetik i én platform. |
| Gyngehest | Svingende hest på bøjler, der udvikler balance, rytme og kropsbevidsthed hos små børn. Gyngehesten er et ikonisk møbel-legetøj, som forener bevægelse og tryghed i korte gynger med stor fornemmelse af kontrol. |
| Kuglebane | Baner og ramper, hvor kugler ruller i tyngdekraftens spor, ofte bygges selv. Kuglebaner træner årsag-virkning, planlægning og kreativ ingeniørkunst, og giver belønning i form af lyd, bevægelse og elegant timing. |
| Løbecykel | Cykel uden pedaler, der lærer børn at balancere og styre før rigtige cykler. Løbecykler gør overgangen til pedaler intuitiv, og stimulerer selvtillid, sikkerhed og mobilitet i små, kontrollerede skridt. |
| Piratskib | Legetøjsskib med sejl, skattekiste og besætning, der vækker historier om havet, jagt og skatte. Skaber episke fortællinger med kort, koder og mytiske steder, og træner samarbejde, sprog og opfindsomhed. |
| Playmobil | Detaljerede figurer og miljøer, der inviterer til rolleleg i alt fra bondegårde til rumstationer. Playmobil understøtter fortællinger og sociale scenarier, og bruges også til pædagogisk leg, hvor børn øver sprog, samspil og hverdagssituationer. |
| Puslespil | Brikker der samles til et motiv, og træner mønstergenkendelse, tålmodighed og problemløsning. Puslespil spænder fra få til tusindvis af brikker, og skaber rolig fordybelse og målbar fremgang for alle aldre. |
| Sjippetov | Tov til hop og rytmiske rim, der udvikler kondition, timing og fællesskab. Sjipning kan være solo eller i grupper med sanglege, og skaber let adgang til bevægelsesglæde på meget lille plads. |
| Snurretop | Simpel top, der snurrer på en spids og fascinerer med bevægelse og stabilitet. Lærer børn om rotation og balance, og fungerer som lille zen-aktivitet, der fremmer ro, fokus og fordybelse. |
| Stigespil | Terningebaseret brætspil, hvor stiger hæver og slanger sænker, og tilfældighed råder. Stigespil lærer om held og uheld, konsekvens og spilleregler, i en hurtig form, der er let at dele spontant. |
| Tinsoldat | Klassisk metalfigur, kendt fra H.C. Andersens eventyr, der forbindes med nostalgi og samlerkultur. Tinsoldaten repræsenterer historiske soldater og bruges både til leg, pynt og som symbol på standhaftighed i fortællinger. |
| Trampolin | Elastisk dug i ramme til hop, der udvikler balance, styrke og kropskontrol. Trampolinen giver intens bevægelsesglæde, men kræver også sikkerhed og regler, og bruges både som leg og træning. |
Legetøj Krydsord 10 bogstaver
Disse 12 ord på 10 bogstaver passer til krydsord-ledetråden ‘Legetøj’.
| Ord | Beskrivelse |
|---|---|
| Backgammon | Brætspil med terninger og brikker, hvor strategi møder sandsynlighed i løb og blokering. Backgammon kombinerer held og dygtighed, og inviterer til gentagne dueller med tempo, risici og beregnet aggression. |
| Kludedukke | Blød dukke af stof, tryg at kramme og nem at tage med på farten. Kludedukken fremmer rolleleg og trøst, og dens taktile kvaliteter gør den velegnet til de yngste, der søger sensorisk ro og nærhed. |
| Legekøkken | Miniaturekøkken med gryder, komfur og madvarer, der fremmer rolleleg og imitation. Legekøkkener hjælper børn med at forstå madlavning og husholdning, og inviterer til socialt samspil, opskrifter og små kulinariske historier. |
| Legetablet | Robust tablet med pædagogiske apps, farver og spil designet til børn. Legetablets skaber styret skærmtid, der kombinerer leg og læring, og giver forældre værktøjer til moderering og indholdsvalg. |
| Ridderborg | Miniaturslot med mure, tårne og figurer, der danner ramme om eventyr, belejringer og heltemod. Ridderborge kobler historie og fantasi, og udvikler strategisk tænkning, rollespil og narrativer om magt og moral. |
| Skateboard | Bræt med hjul til tricks, cruising og kultur, der kræver mod, balance og øvelse. Skateboarding er leg og livsstil, og repræsenterer kreativitet, frihed og progression i små skridt og store spring. |
| Spilkonsol | Hjemmesystem til videospil, der samler familie og venner til digital leg. Spilkonsoller er fleksible platforme for fortælling, konkurrence og samarbejde, og omtales ofte som voksnes legetøj i fritiden. |
| Spillekort | Standardkort til utallige spil som krig, fisk og rummy, der passer i lommen. Spillekort er alsidige, sociale og tidløse, og danner basis for matematiske principper, hukommelsestræning og let tilgængelig underholdning. |
| Sportsvogn | Hurtig bil med fokus på fart og design, som ofte betegnes som voksent legetøj. Sportsvogn bruges figurativt om luksusgenstande, der primært bringer glæde og status, mere end praktisk nytte. |
| Sæbebobler | Væske og ring, der skaber farveskiftende bobler, som flyver og brister med glæde. Sæbebobler fascinerer med lys og form, tilbyder rolig leg, og bruges ofte i pædagogiske eller festlige sammenhænge for stemning. |
| Vandpistol | Sommerklassiker til sjove vandkampe, der opfordrer til aktiv udendørsleg. Vandpistolen er uskyldig konkurrence og kølende leg, og bruges humoristisk som metafor for udrustning, der ser farlig ud, men reelt er harmløs. |
| Vr-headset | Virtual reality-briller, der placerer brugeren midt i spil og simulationer. VR er avanceret legetøj for voksne og større børn, og bruges også professionelt som træning, udforskning og kreativt værktøj. |
Legetøj Krydsord over 10 bogstaver
Vi har fundet disse 26 ord med mere end 10 bogstaver, der kan bruges i et krydsord med ledetråden ‘Legetøj’:
| Ord | Beskrivelse |
|---|---|
| Actionfigur | Artikuleret figur inspireret af film, spil eller superhelte, designet til dynamisk leg og posering. Actionfigurer åbner for kreative kampscener og eventyrfortællinger, og bruges også af samlere som udstillingsobjekter og kulturikoniske genstande. |
| Børnelaptop | Legecomputer med bogstaver, tal og spil, der træner sprog, logik og hukommelse. Børnelaptops imiterer voksenverdenens værktøjer, men i tryg skala, og hjælper børn ind i digital forståelse gennem leg. |
| Dukketeater | Scene, kulisser og dukker til teater, hvor børn kan skabe og fremføre egne historier. Dukketeater styrker fantasi, sprog og samarbejde, og indfører grundlæggende dramaelementer som plot, dialog og sceneskift. |
| Hulahopring | Plastikring til at svinge om livet, som træner rytme, balance og kondition. Hulahopringen er både legetøj og fitnessredskab, og kan i overført betydning beskrive noget, man cirkler om gang på gang. |
| Legetøjsbue | Bue og pile i skum eller sugekop, som inviterer til målskydning og fokus. Udvikler hånd-øje-koordination og koncentration, og danner bagtæppe for historier om helte, skove og eventyr i sikkert, kontrolleret format. |
| Nerf-pistol | Skyder bløde skumpile i hurtige dueller, hvor sikkerhed og action balanceres. Nerf-lege skaber dynamisk bevægelse, teamwork og strategisk tænkning, og henviser figurativt til at tage konflikter ned på et blødt, legende og ufarligt niveau. |
| Playstation | Sonys spilkonsol med stærke titler og online fællesskaber, der tilbyder dybe oplevelser. PlayStation ses ofte som voksent legetøj, hvor underholdning, sport og sociale aktiviteter smelter sammen i stuen. |
| Bezzerwizzer | Dansk quizspil med kategorier, taktik og tyveri af spørgsmål, der belønner bred viden. Bezzerwizzer kombinerer teamplay og strategi, og skaber sprog for klogskab, hukommelse og hyggelig kamp om emner. |
| Byggeklodser | Enkle trækuber og former, der stables til tårne, mure og byer. Byggeklodser stimulerer geometrisk tænkning, motorik og fantasi, og repræsenterer legens grundlæggende glæde ved at skabe, styrte og bygge igen. |
| Fingerdukker | Små dukker til fingrene, som gør det nemt at opføre små skuespil og historier. Fingerdukker styrker sprog og fantasi, og giver børn et trygt, overskueligt format til at udtrykke roller og følelser. |
| Jonglerbolde | Bløde bolde til jonglering, der styrker koordination, rytme og vedholdenhed. Jonglerbolde er meditative at øve, giver synlige fremskridt, og bruges også som isbryder og performanceelement i sociale sammenhænge. |
| Klinkekugler | Glaskugler til spil i små baner og huller, populært både ude og inde. Klinkekugler fremmer præcision, taktik og fællesskab, og rummer samlerværdi med farver, mønstre og nostalgiske konkurrencer. |
| Robotlegetøj | Bevægelige, programmerbare eller fjernstyrede robotter, der kører, lyser og reagerer. Robotlegetøj vækker teknisk forståelse, sekvensering og logisk tænkning, og gør abstrakte begreber konkrete gennem handling. |
| Rulleskøjter | Hjul under fødderne, der giver glidende bevægelse og træner balance og rytme. Rulleskøjter kombinerer sport og leg, og kan bruges til dans, transport eller stille ture i parker og haller. |
| Billedlotteri | Spil med billeder, hvor brikker trækkes og matches på plader, til held og glæde. Billedlotteri er enkelt, lærerigt og socialt, og fungerer som indgang til sprog, kategorier og regler for de yngste. |
| Legetøjspiano | Lille keyboard eller klaver med enkle toner, der åbner for musikalsk nysgerrighed. Legetøjspianoer giver tidlig lydleg, rytme og koordination, og kan være et første skridt mod instrumentforståelse. |
| Magnetklodser | Plastpaneler med magneter i kanterne, der klikker til 2D- og 3D-figurer. Magnetklodser gør konstruktion intuitiv og tilfredsstillende, og lærer børn om polaritet, form og stabilitet gennem sanselige eksperimenter. |
| Værktøjskasse | Plastværktøj som hammer, skruetrækker og målebånd, der lader børn bygge, efterligne og reparere i fantasien. Træner motorik og problemløsning, og skaber sprog for håndværk, samarbejde og gør-det-selv-kultur. |
| Walkie-talkie | To-vejs radio, der gør hemmelige missioner og samarbejdslege mulige over afstand. Walkie-talkies udvikler kommunikation, strategi og rolleleg, og bruges også figurativt om simple kommunikationsmidler i kontrast til smartphones og moderne netværk. |
| Rubiks terning | Farvet 3×3-kube, der drejes for at matche farvesider, og kræver algoritmisk tænkning. Rubiks terning er ikonisk hjernegymnastik og konkurrencesport, og symboliserer komplekse problemer, der kan løses med struktur og øvelse. |
| Fjernstyret bil | Batteridrevet bil styret med fjernbetjening, der kører over gulve og terræn. RC-biler udvikler hånd-øje-koordination og teknisk interesse, og fungerer som indgang til mekanik, modifikationer og små racerløb. |
| Nintendo switch | Hybridkonsol til både håndholdt og tv-spil, der understøtter fleksibel leg alene og sammen. Switch forener mobilitet og sofa-hygge, og tilbyder spiluniverser, som engagerer mange aldre og evner. |
| Trehjulet cykel | Stabil cykel med tre hjul, som giver tryg kørsel og første erfaring med pedaler. Trehjulede cykler udvikler koordinering, retning og benstyrke, og giver barnet frihed til at bevæge sig selvstændigt. |
| Karaoke-mikrofon | Legetøjsmikrofon med lyd og effekter, der inviterer til sang, optræden og grin. Karaoke styrker selvtillid, rytme og sprog, og samler familie og venner i fælles, uhøjtidelige shows derhjemme. |
| Legetøjsmikroskop | Forstørrelsesinstrument i børneudgave, der vækker nysgerrighed for natur og detaljer. Legetøjsmikroskoper introducerer videnskabelig observation og sprog for former, strukturer og små verdener, som ligger lige for næsen. |
| Programmerbar robot | Enkel robot der følger instruktioner fra knapper, kort eller app, for at løse små opgaver. Programmerbare robotter træner algoritmisk tænkning, fejlfinding og kreativ problemløsning i overskuelig skala. |
Tak fordi du læste med! Vi håber, at du har fundet det, du søgte blandt de 100 forslag til svar på ledetråden “Legetøj”. Om det var et simpelt ord på tværs eller et underholdende alternativ til udfyldningen, håber vi, at vores liste gjorde løsningen nemmere.
Vil du fortsætte jagten på flere krydsordsløsninger? Du kan finde endnu flere forslag, tips og krydsordsguider på Kryds.dk. Brug søgefeltet eller kig i vores kategorier for hurtigt at finde flere ord og inspiration.
Har du forslag til flere ord under ledetråden “Legetøj”, eller ønsker du hjælp til en særlig svær krydsordregel? Skriv endelig til os – vi elsker input fra andre krydsordentusiaster, og din idé kan blive en del af en fremtidig liste.
God fornøjelse med krydsene, og held og lykke med næste opgave!